ارتان ارتان .

ارتان

کتاب صوتی چیست و در کجا باید گوش داد؟

حتما برای شما هم پیش آمده است که به دلیل عجله و نبود وقت، فرصتی برای مطالعهٔ کتاب مورد علاقه‌تان را نداشته باشید. در این اوضاع زندگی‌های ماشینی و شلوغ،‌ ایدهٔ کتاب صوتی راه نجاتی بود برای دوست‌داران کتاب و کسانی که علیرغم علاقه به کتاب‌خوانی فرصت کافی برای آن ندارند. کتاب‌های صوتی،‌ متن‌های ضبط شده کتاب  است که توسط چند گوینده به صورت نمایشنامه بازی یا خوانده می‌شوند. حتی در مواقعی گویندهٔ کتاب صوتی نویسندهٔ کتاب یا گویندهٔ حرفه‌ای هستند. کتاب‌های صوتی می‌توانند نسخه‌های دقیق کلمه به کلمه کتاب‌ها یا نسخه‌های مختصر باشند. کاربران می‌توانند از تلفن هوشمند، تبلت،کامپیوتر، سیستم بلندگو خانگی یا سیستم سرگرمی داخل اتومبیل به کتاب‌های صوتی گوش دهند. کتاب‌های صوتی معمولاً  به همان شیوهٔ موسیقی یا فیلم خریداری یا دانلود می‌شوند. همچنین می‌توان آنها را از کتابفروشی‌های آنلاین خریداری و یا از سایت‌های حوزه عمومی دانلود کرد. بیشتر سیستم‌های کتابخانه عمومی دانلود کتاب صوتی را به صورت آنلاین ارائه می‌دهند.

تاریخچه بروز ایدهٔ کتاب صوتی
قدمت کتاب‌های صوتی را می‌توان به دهه ۱۹۳۰ بازگرداند. آنها اغلب به عنوان یک رسانه آموزشی استفاده می‌شدند  که در مدارس و کتابخانه‌ها یافت می‌شوند. قبل از اینکه کتاب‌های صوتی به صورت دیجیتالی در دسترس باشد، کتاب‌های گفتاری، همانطور که اغلب به آنها اشاره می شد، به صورت فیزیکی روی نوارهای کاست آنالوگ و صفحات وینیل به فروش می‌رسید. با این حال، با اختراع اینترنت ، تعداد زیادی از کتابهای صوتی از منابع مختلف در دسترس بود. اولین بار در سال ۱۹۳۲هنگامی که بنیاد نابینایان آمریکایی شروع به ایجاد کتاب‌هایی برای سربازان نابینا و غیرنظامیان وینیل که قادر به خواندن بریل نبودند، کرد.

نحوه گوش دادن به کتاب صوتی در مقابل کتاب چاپ شده
سیر تکاملی کتاب صوتی آینه‌ای از نوآوری‌ها در صنعت موسیقی است. کتاب‌های روی نوار کاست جای کتاب‌های صوتی وینیل را می‌گیرند، دیسک‌های فشرده تغییر کردند و تلفن‌های هوشمند جایگزین سایر موارد می‌شوند. دانشگاهیان تفاوت مفهوم بین خواندن کتاب و گوش دادن به آن را بررسی کرده‌اند. در این مطالعه نتیجه گرفتند که برای یک خواننده عادی، درک مطلب خیلی مهمتر است حفظ مطلب است. اما اینکه چرا در وهله اول کتاب‌های صوتی جایگزینی برای متون چاپی شده‌اند؟  باید گفت در زمانی که خواندن کتاب فیزیکی غیرممکن است و برای صرفه‌جویی از زمان کتاب‌های صوتی بسیار  مناسب هستند چراکه هنگام رانندگی یا هنگام ورزش نمی‌توانند کتاب چاپی گوش کنند.

در آکاس مدیا بخوانید

کتا‌ب‌های صوتی را از کجا تهیه کنید
اگر کتاب خواندن را دوست دارید اما از خواندن کتاب واقعی لذت نمی‌برید یا وقت و فضای لازم برای انجام آن را ندارید کتاب‌های صوتی انتخاب مناسبی است. روبری می‌نویسد: “کتاب‌های صوتی برای افرادی است که از خواندن متنفر هستند یا شرایط خواندن کتاب را ندارند. بیشتر کتاب‌های صوتی برای گوش دادن در تلفن‌های هوشمند، تبلت، ساعت هوشمند ویا لپ تاپ شما در دسترس هستند. نحوه گوش دادن به کتاب‌های صوتی بیشتر به دستگاه شما و دسترسی شما به برنامه‌های موجود در آن بستگی دارد. هر دو دستگاه اپل و اندروید به شما امکان دسترسی به برنامه‌های که کتاب صوتی ارائه می‌دهند را داده است. در اینجا برخی از سایت‌ها و برنامه‌هایی که کتب صوتی ارائه می دهند را آورده‌ایم.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۲۵:۱۳ توسط:مهدی موضوع: نظرات (0)